גולד פטנטים ויעוץ פיננסי בע”מ (1992)
עריכה, רישום וניהול של פטנטים, סימני מסחר ומדגמים בארץ ובעולם
רח’ יוחנן הסנדלר 15, חיפה | טלפון: 04-8110007 | office@gold-patent.co.il | gold-patent.co.il

האם ניתן להגן על המצאות בתוכנה באמצעות פטנט?

בישראל מקפידים לעקוב אחרי פסיקות בארה"ב ובעולם, ולהתוות מדיניות לאישור פטנטים בהתאם לפסיקות אלו.

חוזר רשם הפטנטים הישראלי שפורסם ב- 30.12.2010 דן בהמצאות בתחום התוכנה, בין היתר בעקבות פסק דין של בית המשפט העליון בארה"ב הנוגע לפטנטביליות של תוכנה ושיטות עסקיות (Bilski).

החוזר רלוונטי לתחומים רבים המשלבים תוכנה.

מתוך החוזר, כדאי להתמקד בסעיפים 2, 3, ו- 5:

סעיף 2: האמצאה נבחנת בכללותה מבלי להפריד את רכיבי התוכנה מרכיבי החומרה ומבלי להתמקד בתוכנה אלא בתרומת  האמצאה ביחס לידע הקודם. תרומת האמצאה צריכה לבוא לידי ביטוי במערכת התביעות.

סעיף 3: האמצאה בכללותה צריכה להביא לתרומה שיש לה ביטוי ממשי בתחום טכנולוגי.

סעיף 5: אם התהליך הנתבע בבקשה אינו אלא הצעדים שהתוכנה מבצעת, האמצאה לא תהיה כשירה לפטנט. התוכנה כשלעצמה אינה ביטוי טכנולוגי, שכן התוכנה כשלעצמה מוגנת בחוק זכויות יוצרים.

בקיצור – אפשר לקבל פטנטים על המצאות שכל החידוש בהן הוא התוכנה, אבל חשוב לכתוב את בקשת הפטנט כך שתדגיש את ההתקדמות ההמצאתית הטכנולוגית במערכת כולה שמתאפשרת בזכות התוכנה החדשה.

בהקשר זה, כדאי לעיין במאמר "כשירות לפטנט של המצאות בתחום האויוניקה". במאמר מוצגת דוגמא למערכת אויונית מוגנת פטנט על אף שההמצאתיות בה נובעת מהרכיב התוכנתי.

על התוכנה עצמה ניתן להגן בזכויות יוצרים – בדומה ליצירות ספרותיות.

 

לשיחת יעוץ ראשונית עם עורך פטנטים בתל אביב או עורך פטנטים בחיפה בנושא זכויות קנין ראשוני של יועצים חיצוניים והמצאות מעביד, צרו קשר עם ד"ר מרגנית גולדרייך, עורכת פטנטים, בטלפון : 04-8110007 

איפה אנחנו?

הנחיות הגעה

מכיוון צפון, נהריה או הקריות

מרחק נסיעה של כ-4 דקות מלב המפרץ, וכ-9 דקות הליכה.
פונים שמאלה ברמזור אחרי קניון לב המפרץ לרח' האשלג, ממשיכים ישר ועוברים את הכיכר הראשונה, פונים ימינה ברחוב יעקוב מושלי, ונוסעים ישר עד הכיכר הראשונה, הרחוב החוצה הוא יוחנן הסנדלר , חונים בצד ימין לפני הכיכר.

מכיוון דרום או הצ'ק פוסט

מרחק נסיעה של כ-6 דקות מהצ'ק פוסט, כ-18 דקות הליכה מהצ'ק פוסט.
נוסעים ישר לכיוון צפון, הקריות או נהריה, עוברים את הצומת המרכזית שהיא ההצטלבות של דרך העמקים ושדרות ההסתדרות, ומיד אחרי כ-200 מ' מצומת זו פונים ימינה ברח' האשלג. ממשיכים ישר ועוברים את הכיכר הראשונה, פונים ימינה ברחוב יעקוב מושלי, ונוסעים ישר עד הכיכר הראשונה, הרחוב החוצה הוא יוחנן הסנדלר , חונים בצד ימין לפני הכיכר.

יוחנן הסנדלר 15, ת.ד. 25267, חיפה 31251